mian.

Alla inlägg under april 2011

Av Maria - 28 april 2011 21:19

Jag har en utbildning som handlar om att kunna samarbeta, hitta lösningar och på så sätt kunna skapa något fantastiskt. Jobbar inte inom detta område på heltid direkt, men det händer! Ofta jobbar jag då med barn. Barn är fantastiska. Ärligare än vad vuxna någonsin skulle våga vara. Ser världen med hela andra ögon men har också mycket lättare för att hamna i stormiga konflikter. Vi vuxna får då gå i mellan och medla. Tala om att "så kan man inte göra eller säga" och oftar avslutar vi vår föresläsning kring rätt och fel med att säga "säg nu förlåt". 


Förlåt. Världens troligen svåraste ord. Ett litet ord som lägger locket på. Efter förlåt finns inget. När barnet som gjort fel har sagt förlåt ska allt vara bra. Men det är det ju inte? För inte kan väl ordet förlåt radera det som hänt? Nej, det kan det icke. 


Samtidigt, vad ska man annat säga än "förlåt", när man gjort fel? Och vad vill man annat höra när någon har sårat en? Jo, förlåt. Det finns inget annat ord som kan förmedla att man vet att man gjort fel. Inget annat plåster att sätta på såret man orsakat. Dock kommer såret ge ett ärr i vilket fall som, hur innerlig ursäkten än må vara. Allt vi gör sätter spår i personen det drabbar. Och allt vi drabbas av sätter spår i oss.


Det har, på riktigt, tagit mig nästan 24 år att förstå detta. Innan har jag föreställt mig att jag, och alla andra, varit insmetade i någon form av konstig olja som gjort det lätt för alla jobbiga känslor att glida av oss. Att vi kan välja att inte bli påverkade av det vi är med om. Att vi kan skaka av oss det onda. Detta är fel. Vi kan borsta av oss när någon satt krokben för oss så vi ramlat, vi kan resa oss, men vi glömmer inte och skrubbsåren vi fått på knäna kommer ge små, kanske knappt synliga, men trots detta - ärr. Ärren behöver dock inte vara något dåligt! Dom kan berätta vår historia, ibland hjälpa oss att förstå varför vi känner som vi känner, och kanske påminna oss om hur starka vi är som rest oss. Vi kan inte ta bort dom, bara vara försiktiga så att vi inte ramlar igen och slår upp något gammalt sår. 


Jag har lärt mig att gilla mina ärr. Kanske inte alla, men dom flesta i alla fall. Dom påminner mig om att jag inte behöver vara insmetad i olja för att kunna skaka av mig, resa mig och fortsätta min väg. Jag kan det ändå. Jag har fått många förlåt som plåster på såren, och även om det bara varit ord, så har dom skyndat på läkeprocessen avsevärt. Jag har delat ut en del förlåt och jag hoppas att dom har hjälpt. Men även såren som inte fått något plåster, i form av ett förlåt, har sakta men säkert läkt. Så när jag tittar på mina ärr blir jag idag bara varm i hjärtat. Jag behöver inte lägga energi på att försöka glömma, jag har mina ärr som påminnelser, så jag kan välja att lägga min tid på att tänka på något roligare! Och tro mig, det gör jag :)


Jahapp, det var dagens fundering det :)







P:S Jag inser att jag verkar vara en extremt deppig person ibland. Det är jag inte! Jag bara tänker för mycket ;)


Av Maria - 27 april 2011 23:28

Jag DÖR! Av misstag sprang jag precis över webshopen från himlen! Älskar ju, som ni vet eftersom jag tjatar om det, vackra saker och denna hemsida överfylld av, enligt mig, helt underbara saker!! Vill ha allt! ALLT!! Kitsch kan vara Guds gåva till mig ;) Är kär till bristningsgränsen just nu.. 


Och det bästa? Att deras fysiska butik ligger ett stenkast från mitt hem! MÅSTE dit jättesnart! Lär väl snart bli utkastad ur lägenheten av R, med tanke på hur mycket små bedårande prylar jag släpar hem, men jag kan inte hjälpa det! ÄLSKAR det!! 


Dessutom fyller jag ju snart år ;) Hett tips! Blir glad för allt som denna underbara affär säljer :) Den perfekta mixen av kitsch, asien-inspirerat, vackra mönster, humor, barndomsminnen och glitter. Titta och njut! (klicka på bilderna för att göra dom större)


                                                        

Alla bilder: MissJuniversum.se



              KOM IHÅG!!!! www.missjuniversum.se KOM IHÅG!!!!

Av Maria - 26 april 2011 21:21

Idag gick en trogen vän i graven. Min vackra vän Caroline Lundh lägger ner sin blogg. Det är med stor sorg jag raderar den adressen ur "mina favoriter" på datorns startsida. Men samtigt vet jag hur välbehövt detta var för min vän. Du förtjänar lugnet och vilan detta kommer ge dig gumman. Jävlar vad du har jobbat under de 5 åren som har gått! Njut nu av att vara fri som en fågel! Du kommer vara saknad, men troligtvis möts vi av dina ord snart igen, men då förhoppningsvis i pappers form ;) All kärlek till dig!Jag då? Jo jag sitter i studion och jobbar som om det inte fanns någon morgondag! Men tro mig, det finns det, och min kommer börja 06:30 imorgon bitti så jag borde kanske bege mig hemåt?! Äh, trams, jag är ung - jag klarar allt ;)

Av Maria - 24 april 2011 20:46

Sitter i soffan och kollar på tv. Känns jättekonstigt. Dom senaste 4 dagarna har det varit fullt ös samtidigt som jag haft massor av tid att vara tyst, ta in solen, vila och tänka. Helt underbara dagar, och i vanlig ordning känner jag mig helt tom i huvudet efter sådana perioder. 


Imorgon är det helgdag. Väldigt skönt. D hinner jag aklimatisera mig till vanligt liv igen ;) Ny vecka - nya utmaningar - nya upplevelser - nya möten! Kommer bli bra, jag känner det!


Men först - bildkavalkad över dom senaste dygnen!


 

Hej Då Malmö - Hej Påskledigt!




Litet barn, stor chokladbit!


     

8:45 på Långfredagens morgon stod jag och puttade på dessa gungor. 8:45!! 


 

Dansk födelsedagstårta :)




Liten dansk brorson som fyllde 3 år i helgen! Faster köpte självklart små instrument i födelsedagspresent :)


   

Jordgubbschampange. Värme. Tysnad. Lugn. Sol.


 

Detta är vad jag suttit och tittat på i 48 timmar. Finns inget mer rogivande i hela världen!



Insåg precis hur solbränd jag blivit. Dock bara på framsidan av kroppen då denna solbränna kommit till under en tupplur i en solstol. Får fixa lite solbränna på ryggen imorgon. 

Av Maria - 24 april 2011 12:32

Jag har tagit påsklov. Eller det känns så i alla fall. Dom senaste 48 timmarna har jag nämligen inte gjort något vettigt alls (om inte det räknas som vettigt att ligga i solen, lyssna på musik, dricka massor av vin, äta god mat och sova lite då och då). Är lyckligt lottad som har en pappa som bor i ett semesterparadis med 20 meter till vattnet :) Hit kommer jag när jag vill vara tyst några dagar, bara njuta och ha tid till mina egna tankar. Fick inspiration till att skriva igår. Har saknat det den senaste veckan, samtidigt som jag känt att jag varit full av ord som vill komma ut. Fastna på ett papper och förevigas. Nu har jag fått en aning om vilka ord det är och jag ser fram emot att klottra ner dom när jag återvänder till stan. Om jag återvänder, det vill säga ;)

Av Maria - 20 april 2011 23:40

Ibland behöver jag kärlek. Vänta, nu blev det fel, jag behöver alltid kärlek. Speciellt ikväll. Ja, jag vet, jag får jättemycket kärlek av den underbara personen jag delar mitt liv med, men just nu sitter jag hemma,själv, och törstar efter att någon ska skriva något fint till mig eller bara hålla mig i handen. Kärleks-beroende? Ja! Det behöver inte handla om djupa känslor, men en liten komplimang kan lysa upp vilken grå dag som helst! En kram kan vara så otroligt fin! Att påminna en vän om att den är speciell kan värma det kallaste hjärta!  


Helt klart kärleks-beroende! Ingen tvekan!


Av Maria - 20 april 2011 21:06

Ännu en dags shopping. Klagar inte, absolut inte. Påsken är till för shopping. Det står det i alla fall i min kalender?! Borde dock verkligen sluta handla saker. Kom på att det verkligen inte går en enda vecka på året utan att jag köper något till mig själv. Hur sjukt är inte det? Idag blev det ännu en läppenna, ett nagellack, en tröja och ett par byxor. Jaha, som om jag inte ägde några kläder sen innan?


Insåg dessutom precis att även om jag inte tvättade på ett halvår hade jag fortfarande haft rena kläder att sätta på mig. Nä, ett halvår räcker nog inte ens, typ 8 månader kanske. Måste verkligen bryta detta beteendet. 


Dessutom börjar det bli otroligt svårt att sortera tvätt, så att det hamnar i rätt garderob, i detta hem. Jag bryr mig nämligen inte alls om storlekar, och gillar dessutom att handla både på damavdelningen, barnavdelningen OCH herravdelningen. Därav finns det potential i alla kläder, här hemma, att tillhöra - mig! Ganska fantastiskt dock att min ekonomi klarar detta beteende. Troligtvis för att jag totalt slutat köpa dyra kläder (okej, där kanske jag ljög..) då jag har så extremt ombytlig stil. Dessutom är ju barnkläder relativt billiga ;) Och kanske för att jag tenderar att vara relativt bortskämd.. Men bara relativt! Jag jobbar faktiskt extremt mycket i perioder! 


Måste skärpa mig.. snarast... Låt mig ge ett litet löfte (som jag lär bryta..) - jag ska inte köpa några nya kläder förrän jag använt allt det i min garderob som det fortfarande sitter prislappar kvar på. Som sagt.. tro inte på mig nu! Men jag ska göra ett ärligt försök.. Ska åtminstone rensa i min garderob och skänka det jag inte vill ha kvar till bättre behövande. Deal?


Aja, någon last kan man väl få ha? Eller? Inte? Okej då.. 



Av Maria - 19 april 2011 22:30

Nu lär jag få alla militanta feminister över mig, men det är en risk jag får ta. Kom nämligen att tänka på hur jävla kul det är att vara tjej! Vi har det fan jättebra! Har rätt att vara hur ytliga vi vill, spendera timme efter timme i telefon med någon fin väninna, slipper bära tunga saker, kommer undan med saker bara för att vi är söta, får lov att gråta om vi känner oss illa behandlade, ingen är rädd för oss och känner vi för att ta ett bad eller lägga all vår energi på att måla naglarna en timme är det ingen som höjer på ögonbrynen. (Finns självklart galna nackdelar med att vara tjej också. Som att riskera att bli våldtagen så fort vi går ensamma på mörka gator..) Låter som en ganska trevlig tillvaro, inte sant? 


Dessutom lever vi i en tid då man kan kombinera att vara jävligt driven inom sitt yrke och på så sätt få grym respekt av personer i ens närhet, men samtidigt kunna spatsera rundor i skyhöga klackar. 


Tänkte passa på att ge lite credd till kvinnor som verkligen är superduktiga på det dom gör! Min syrra, min mamma, alla mina vackra vänner - ni är helt otroliga på det ni gör! Dessutom är ni fantastiska människor, till bredden fyllda med kärlek till er omgivning! NI ÄR SJUKT BRA!!! 


Nu ska alla få ta del av en supertjej - Johanna Elkesdotter! Denna kvinna är inte bara en fantastisk vän, mamma och person i allmänhet. Hon är dessutom en otrolig sångerska och låtskrivare! Lyssna och njut!



Alla tjejer, sträck på er! Ni är så fina och dessutom kapabla till precis vad som helst! 


                                                GIRL POWER! 


 

(OBS! Grabbar - jag gillar er som fan också! Utan er hade det varit så otroligt trist att vara tjej! )

Presentation

Ibland får man chansen att titta in i någons liv.. Ta chansen.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Mitt


Ovido - Quiz & Flashcards