mian.

Direktlänk till inlägg 8 januari 2012

To say, or not to say, that is the fråga.

Av Maria - 8 januari 2012 21:33

Jag kanske tjatar hål i huvudet på er nu. Förlåt på förhand, men jag kan inte låta bli. Det finns ett kryss uppe i högra hörnet (pc) alternativt vänstra (mac) om det blir för mycket. Känn er fria att använda det.


Dagens funderingar handlar om ånger. Ångrar ni saker? Jag ångrar aldrig saker jag har gjort, litar för mycket på mitt eget omdöme för att göra det, däremot kan jag ångra saker jag INTE gjort. Eller saker jag inte sagt, frågor jag inte ställt, berättelser jag missat, platser jag inte sett, information jag hade mått bra av att få, fötter jag inte ställt ner och upplevelser jag missat. Detta scenario är relativt frekvent och grundrar sig mer än ofta i ren och skär feghet från min sida. Det är lättare att spela med säkra kort, man vet vad man har men inte vad man får osv.. Ganska värdelöst när man tänker på det. Dessutom kan detta beteende skapa en ganska stark frustration och måla in en i rätt snäva hörn.


Att jag är mästare på att överanalysera allt jag är med om kan inte ha gått dig förbi ( i alla fall inte om du frotterat dig i detta forum mer än en gång). Detta kan gå till överdrift, det är jag den första att skriva under på. Ibland borde jag bara kasta mig ut, för när jag väl gör det så brukar det gå ganska bra! Jag glömmer det ibland. Glömmer min pappas lilla ordspråk "vad är det värsta som kan hända, skjuter dom dig? För om dom inte gör det så är det nog inte så farligt." Sant, ack så sant! Undrar om jag inte klarat mig bättre ibland om jag inte fegat så mycket? Om jag bara hade vågat fråga? Eller kanske bara vågat göra? Inte varit så satans pessimistisk och tvärsäker på att allt skulle gå åt helvete. Kanske hade jag blivit lite lättre att förstå sig på om jag var lite rakare? Inte lindade in det jag kände i mjuk bomull? Bomull som i slutändan löstes upp och bildade ett mycket diffust och svårförståligt moln som absolut ingen levande själ kan se igenom, inte klart i alla fall. Kolla, nu gör jag det igen! Pratar i gåtor! Vad är detta?


Klarspråk. Det är nog det enda som funkar. För vare sig sanningen är uttalad eller inte så finns den ju där, om än bara som en mycket diffus känsla. Som ett litet skoskav liksom. Går att förbise, men är egentligen en mycket tydlig indikation på att skorna inte passar. Ärlighet. Klarhet. Tydlighet. Påminn mig om detta. Dra det ur mig. Ibland är det inte så lätt som man skulle vilja att det var..

x


 
 
Ingen bild

Karin Nordin

8 januari 2012 21:47

Intressanta tankar om ånger. Det händer nog att man ångrar saker man inte gjort jag kan hålla med dig. Men jo visst ångrar jag en del saker jag har gjort också. Det är många gånger framför allt i vardagen mitt i livet som man kan lyckas komma med något förfluget ord eller lyckas bli så där irriterande arg på barnen och känna att man inte riktigt räckte till. Skall fundera vidare.
Jo det är förstås sant, ångrar de många gånger som jag valt att göra hushållsarbete istället för att faktiskt bara sitta ner och prata med barnen eller göra saker tillsammans med dem.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 1 januari 2013 16:45

Och inte vilken dag som helst utan den första av detta helt nya år. Dagen som SKA spenderas med skräpmat, nostalgi, byxor med resår i midjan och en svag huvudvärk. Traditioner är till för att hållas. En annan sak som hör till är den årliga årssammanf...

Av Maria - 28 oktober 2012 21:02

Jag borde börja med en ursäkt egentligen, men det enda jag kan skylla på är tid, och med det menar jag bristen på tid. Därav vänder jag på det och använder just detta som dagens inspiration. Tid. Bristen på den, frustrationen kring den, besluten om d...

Av Maria - 26 augusti 2012 13:29

Jag pratar väldigt sällan om mitt jobb i just detta forum. Egentligen är det högst medvetet då jag mer använt detta som en liten paus från mitt yrke som jag kan ta till när helst jag önskar. Idag tänker jag dock göra ett undantag. Igår blev jag nämli...

Av Maria - 12 augusti 2012 00:21

Denna helgen har det gått upp för mig att sommaren lider mot sitt slut. Vet om att det kanske är det absolut deppigaste jag skulle kunna komma med just nu. Eller? Igår satt jag och mina tjejer och spånade om framtiden. Om hur vi alla befinner oss...

Av Maria - 6 augusti 2012 16:01


Detta är så INTE jag, men ibland gör jag undantag och släpper funderandet för en stund. Typ idag. Idag är en sådan extremt lugn dag som till störst del spenderats i sängen med lugn bakgrundsmusik som ända sällskap. Ja, och datorn, det vill säga. Flic...

Presentation

Ibland får man chansen att titta in i någons liv.. Ta chansen.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Mitt


Ovido - Quiz & Flashcards